Blogy Blbne.cz a Svetu.cz budou k 16.08.2025 zrušeny. Díky AI a blokování reklamy nevydělají ani na doménu natož na server. :(
petr f: Souhlasím, že lidé by se měli zajímat o svou minulost. Proto ani místa jako Horní Slavkov, Jáchymov a Příbram nesmí zůstat zapomenuta. Stejně jako další Gulagy v Rusku. Musíme zlo minulosti pochopit a být schopni ho srovnat s jiným. A hlavně zabránit jeho opakování! A nezapomenout, že kdo vymění svobodu za bezpečnost ztratí obojí a nezaslouží si ani jedno.
romča: Souhlas s tím, že ani místa zločinů minulorežimní nomenklatury 50. let nesmí být zapomenuta. Ale stojím si za tím, že svoboda se za bezpečnost nemusí vyměňovat - lze nastavit takový systém, aby naopak bylo dosažitelné a fungovalo obojí... R.
tyna®pismenkuje.cz: Romčo... začínám mít z tebe strach... to je opravdu článek z tvé hlavy? Všechno je Romane o kantorech, jsou učitelé, kteří jen tupě odvypráví látku a pak jsou zase jiní, co se ti snaží předat kus svých zkušeností, mravnosti a pohledu na svět. Tyhle dva druhy učitelů jsou v každé době... v té tvé vysněné i v té mojí... kapitalistické. A právě ti učitelé nás vychovávají a vedou... ne režim, režim jim jen dává prostor... a ten dnešní jim ho dává rozhodně větší! Já jsem momentálně studentkou a já jsem s úrovní vzdělávání spokojená!
romča: Ano, Týni, je to z mé hlavy. A nevím, proč mít strach z přihlášení se k Masarykovi... Já mám strach z dětí, mladých lidí, kteří si pletou Osvětim s Disneylandem. Netvrdím, že dnešní systém diktuje učitelům, co mají učit a jak mají učit (i když učebnice a skripta, která dnes vycházejí jsou stejně tendenční a plná bílých míst jako ty/ta minulorežimní, ne-li více), ale právě v té bezmezné "svobodě" (čti anarchii) tkví pak podobné problémy/důsledky. Bylo by za 1. republiky (a ta byla také převážně kapitalistická - já chápu, že je to lidskému naturelu bohužel nejbližší, nejpřirozenější společenský systém) možné, aby si šestina studentů pletla třeba Napoleona s Voltairem? Aby tvrdili, že Velká francouzská revoluce byl piknik hráčů póla? Nebylo. Ano, je to o tom, že kromě rodiny vás má vychovávat i škola. Ale ona to pohříchu dělá setsakramentsky nedokonale či vůbec (viz onen průzkum). Pokud Ty seš spokojená, mám za Tebe radost, že jste si doma vybrali dobrou školu - ale to neznamená, že to tak musí být všude... Nehleď na svět jen v dimenzích osobních zkušeností - to by bylo málo. Hezký dopoledne. R.
tyna®pismenkuje.cz: Úroveň studentů/žáků se nezměnila, jen školy jsou dostupnější a tak se na ně dostanou i lidé, kteří by dříve neměli vůbec šanci... Co od učitelů přijme, či nepřijme už je na tom jednotlivém studentovi! To není chyba systému...
Víš, já jsem nebyla za svůj život jen na jedné škole... víš, já znám i lidi z jiných škol... a myslím, že 90% studentů ti řekne to, co já... vše záleží na učiteli! A těch zbylých 10% neumí napočítat do deseti... takže ti povypráví o Disneylandu! Aby sis nemyslel... lidé, kteří na vzdělání kašlali byli i za T.G. Masaryka... jsou i teď... a v budoucnu tu budou taky!
romča: Zajímavý názor... a asi i do značné míry pravdivý. Jen nesouhlasím s tím, že to není chyba systému, že to, co žák/student přijme či nepřijme od učitelů, je jen na něm. Nemělo by to být na něm. Ten systém by měl nabízet takové pojistné mechanismy, že když ten student odmítne se vzdělávat (a teď mluvím o státních školách - jak si to zařídí na těch soukromých, to je čistě na vedení školy), tak by prostě měl okamžitě vyletět, nebo opakovat. Mám pocit (a není to jen můj pocit, ale i řady odborníků), že vzdělávací systém jako takový je neustále benevolentnější (ruku v ruce s teoriemi o svobodě a demokracii), což pochopitelně v globále vede ke snižování kvality výuky. Proč tomu tak je, to už je pochopitelně otázka výkladu, kde neplatí jedna univerzální pravda. Přetisknu sem jeden článek kolegy z Mladých očí, s jehož závěry ani já zcela nesouhlasím, ale stojí za zamyšlení... Ještě 1x pěknou neděli.
romča: Ještě doplnění - ta benevolence systému pochopitelně neplatí jen o vzdělávání, ale i výchovné složce školy ve vztahu k žákům a studentům. A tam jsou důsledky daleko horší. Faktem zůstává, že zatímco za 1. republiky byl učitel napůl bůh a rodiče i studenti k němu v 99 % měli naprosto neotřesitelnou úctu, za minulého režimu už se to snižovalo (i vinou tehdejšího systému, který neuměl, nechtěl pedagogy dostatečně finančně ocenit), ale pořád nebylo možné, aby si studenti dovolovali jako dnes, kdy k učiteli nemalé množství z nich nemá naprosto žádný respekt - pedagogy uráží, vyhrožují jim a zdaleka už nejsou ojedinělé případy, kdy je i fyzicky napadají (i proto, že mají neotřesitelné postavení doma, kde místo, aby rodiče stáli na straně učitelů, tak se neopodstatněně zastávají těch svých dětí, čímž si kompenzují to, že sami nemají často čas na jejich výchovu). Věty studentů směrem k pedagogovi: Co Ty mi tady budeš vykládat krávo (tykání není nadnesené, je to realita), bereš 10x míň než můj fotr, tak zalez a polib si prdel..., tak takové věty bohužel jsou stále více na denním pořádku - na to už existují odborné studie, které tyhle jevy sledují, to nejsou moje výmysly.
tyna®pismenkuje.cz: Tak za větu: "Co Ty mi tady budeš vykládat krávo..." letí student/studentka ze školy ještě ten den...
ivana: mě by jen zajímalo, jak by dopadli školáci v USA?
To je dost šokojící zjištění...
Nevím, co dodat. Snad jen, že školy v současné době sice jsou dostupnější... ale taky ne pro každého, pokud nemáš dostačující finanční prostředky... a teď nemluvím jen o soukromých školách... učebnice, skripta a ostatní povinnou literaturu si musí student hradit sám... Jedna kniha v průměru stojí 200 Kč. A navíc uroveň některých soukromých škol je dosti žalostná. Dále mi vadí, že většina vyučujících se studenty moc nediskutuje, nevysvětluje... spíše je nutí k samostudiu.
Další problém je, že učitele nemají téměř žádnou autoritu.
No a co se týče té svobody a bezpečnosti, tak si myslím, že obojí by mělo mít určité hranice. Nedá za zaměnit ani svoboda za bezpečnost, ale ani bezpečnost za svobodu.
tyna®pismenkuje.cz: Tak s učebnicemi se to dá vždy nějak vyřešit... profesoři netrvají na nových, takže když má student zájem trošku hledat sežene učebnici i levně, vetšinou od předchozího ročníku, který se učebnic chce zbavit. No a tak abych to z finanční stránky zase tak nedramatizovala.
Já jsem chodila na školu, která by se dala zařadit do kategorie "žalostná" ale přes to trvám na tom, že je to hlavně vinou líných studentů... kteří raději dávají přednost zábavě.
Já si spíše myslím, že v menšině jsou ti, co nediskutují... já si nemůžu na nedostatek diskuzí s profesory stěžovat a nikdy jsem nemohla.
S autoritou je to těžké, někdo jí má přirozenou, někdo je příliš inteligentní na to aby si student něco dovolil a pak jsou tu profesoři a profesorky, co se co do autority minuly povoláním... a aby si jí vynucovali tím, že nám dají třeba špatnou známku, nebo poznámku... to je dle mého názoru trochu ubohé.
romča: Tak to Týni určitě nebylo myšleno, na Tvém posledním závěru se samozřejmě shodnem. Pořád jen mám pocit, že se neumíš oprostit od vlastních zkušeností (zaplaťpánbůh že pozitivních), ale aby sis mohla utvořit globální pohled na věc, musíš znát stovky, ba lépe tisíce příkladů - až pak se dá utvořit nějaký reprezentativní vzorek a z něho stejně reprezentativní závěr... R.
tyna®pismenkuje.cz: Romčo a ty pořád nechceš přijmout fakt, že ten kdo se v tomhle pohybuje denně jsem já... ne ty... a nejsou to ani tvoje statistiky, kterými se řídíš.
romča: Jenže Ty se v tom denně pohybuješ v jednom úzkym prostředí. Ano, chodíš asi do 4. školy, ale já jich s dovolením prošel stejně a ve třech dalších učil/přednášel. A ty statistiky dělají odborníci, kteří shromažďují data od stovek takových Kristýn, jako jsi Ty... Ty opravdu nemá smysl zpochybňovat. Mně jde jen o to, abys připustila, že nikdo z nás samých není pupek světa a že každý za sebe přinášíme jen jeden dílek do velkého soukolí objektivních dat... Proto je třeba studovat i ty statistiky, číst odborné texty na daná témata, ale i ty zkušenosti studentů ze všech koutů republiky/Evropy/světa - to jistě.
tyna®pismenkuje.cz: Já se za pupek světa rozhodně nepovažuju, jen se mi nelíbí to házení do jednoho pytle špatného hodnocení... prostě problémy ve školství byly vždy... dnes je ale vzdělání opravdu dostupnější každému... i po finanční stránce... vem si, že moje babička šla do práce ve 14letech jen proto, že neměly s maminkou a sestrou pomalu co jíst... a to máš hluboký socialismus... Ale tohle nemá cenu se k tomu vyjadřovat, ty si nikdy nepřipustíš, že bych to mohla vidět méně zaujatě než ty... nic proti, ale občas v tom svém bláznivém hledání alternativní pravdy trošku ztrácíš soudnost.
romča: A Ty ji zase občas ztrácíš při obhajobě kapitalismu za každou cenu (také nic ve zlém). Ale prostě rozhodně není pravda, že dnes je vzdělání dostupnější každému. Pravý opak je pravdou. Pokud to tedy srovnáváš s hlubokým socialismem. Tehdy bylo BEZPLATNÉ vzdělání povinné ze zákona pro každého, takže až po úroveň vyučení je to z logiky věci právě naopak, než píšeš. Nějaké extrémní ojedinělé případy jistě být mohly, ale to opravdu na věci nic nemění. Ani ideologické bránění ve VŠ studiu, ke kterému tu a tam skutečně bohužel také docházelo. Ale i VŠ studium bylo veskrze dostupnější tehdy, protože právě neexistovalo sociální síto a ti, kteří se učili dobře a otevřeně nevystupovali proti režimu, tak se na školu dříve či později dostali. Dnes i sebelepší studenti mají problém, pokud jsou ze sociálně slabých poměrů. Speciálně VŠ studia jsou dnes (a to i na státních školách) v řádu stovek procent finančně náročnější než do roku 1989. To je prostě statisticky doložitelné...
tyna®pismenkuje.cz: I za toho tvého BEZPLATNÉHO vzdělávání v socialismu se za potřeby jen na základní škole utratily velké peníze, stejně jako dnes... na tom se vůbec nic nezměnilo. A že bylo povinné vyučení... dnes se zase do školy chodí o rok déle. Moje babička, stála od 2 třídy každý rok obrovskou frontu u krámku se školními potřebami a měla obrovský seznam...a čekala tam na maminku až přijde z práce a všechno koupí. Kde je tedy to BEZPLATNÉ? A co škatulkování?! Mojí mámě nechtěli za toho božského socialismu ani dát přihlášku na SŠ... prý jak by to vypadalo, kdyby se tam ona dostala... a co jsme udělali? Nic! Snad jen, že nikdo z rodiny nebyl nikdy ve straně!
romča: Vemu to od konce. Ani v naší rodině nebyl v dobách hlubokého socialismu nikdo ve straně. Naopak jsme byli obviňováni z buržoazního původu (+ napůl německá rodina, kdy reálně hrozilo dokonce vyhoštění jeden čas), tetičce mamky zabrali kloboučnictví, kde vykořisťovala leda tak sama sebe, protože nikoho nezaměstnávala, a přesto nikdo z naší rodiny neměl problémy nejen se střední školou, ale máma se v pohodě dostala i na univerzitu, naší starodávnou alma mater. Opravdu záleželo spíš na tom, na jakého kreténa v jejich okolí ti naši pra/rodiče narazili či nenarazili. Nešlo o systémové pronásledování, ale o individuální buzerování uličních samozvaných soudruhů/práskačů, kterým dělalo dobře jiným ničit životy. A ta partaj takovým křivdám papeženců (co ovšem po listopadu 89 okamžitě přeběhli k pravici) skutečně často nebyla schopna zabránit.
A pak druhá věc. Ano, za potřeby se od ZŠ až po VŠ utrácely nemalé peníze, ale pořád nesrovnatelně menší než dnes. Rozhodně sis nemusela kupovat učebnice, které se automaticky předávaly, dokonce jsme fasovali i v základním penzu sešity, gumy, tužky, někdy i pravítka, ba i jiné. Pravda, to bylo v 80. letech. Je možné, že o něco dřív to bylo složitější. Ale rozhodně ty náklady byly oproti současnoti daleko menší - nemluvě už o VŠ úrovni. Jistě, s přechodem na počítačový systém mohou některé původní náklady zase odpadat, ale tak to už je zase jiná kapitola...
romča: A ještě pár dalších "detailů"... Jako prakticky bezplatné školy v přírodě, bezplatné lyžařské kurzy, bezplatná školní družina a další zájmové kroužky odpolední, školní jídelna za symbolické ceny (kolem 80 korun za měsíc...) atd., atd.
Jen bych chtěl uvést na pravou míru, že to, že mluvím o neustále se zhoršující kvalitě výuky a vzdělávání u nás (a zhoršovala se i za komančů neustále), neznamená, že formu socialismu, která tu byla, obhajuji - protože to nebyl skutečný socialismus - založený na koexistenci všech forem vlastnictví, nejsem obhájcem minulého režimu, na jeho samotném konci jsem stál v ředitelně za antikomunistické popudlivé řeči (když mě jeden z těch zasloužilých svazáků udal), ale prostě dnes zpětně nespravedlnosti toho minulého režimu hodnotím jako menší než ty současné. Tím ale rozhodně netvrdím, že bych hlasoval pro návrat k tomu, co tu bylo. To ani v nejmenším. Jen prostě hledám cestu kompromisů, skloubení pozitiv z obou systémů.