Blogy Blbne.cz a Svetu.cz budou k 16.08.2025 zrušeny. Díky AI a blokování reklamy nevydělají ani na doménu natož na server. :(
marieke*: "V dalších letech bude povinná čeština, cizí jazyk a jeden volitelný předmět - matematika, informatika nebo základy společenských věd."
A to je právě ten rozdíl mezi gymplem a odbornými školami. U nás jsme třeba žádné ZSV neměli. A jsem ráda, že už jsem dávno odmaturovala, protože vybírat si z matiky, informatiky a ZSV tak to bych pěkně poděkovala Stejný problém zas můžou mít lidi, co nejsou dobří na jazyky. Ale jo vlastně, matura se může opakovat i do 5 let od ukončení studia
To je opravdu príma
Je to celé střelené a vůbec se jim nedivím, že šli protestovat, šla bych taky, kdybych byla z Prahy.
romča: To se nezlob(te), ale fakt nesouhlasím. ZSV je totální prkotina. Je to nejlehčí představitelný předmět, jaký si jen můžete přát. To se musí našrotit (pokud ho to nijak nezaujme) i naprostý debil za 14 dní (i kdyby to celý 4 roky neměl). Je to vlastně jedna známka takřka zadarmo. Nemluvě už o tom, že ZÁKLADY společenských věd by měl mít každý člověk automaticky - bez toho nemůže být zodpovědným voličem - např.
No a cizí jazyk? To myslíte vážně? Ten byl samozřejmou součástí maturity vždycky. Jeden cizí jazyk odmaturovat je zase úplně logická záležitost. Aneb jak pravil TGM: Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem... R.
l.end.a: Musim proti tvému odsouzení maturity jako bezceného papíru protestovat, jelikož sem maturovala loni (sice pozdě, ale přece) a řeknu ti, že to procházka růžovou zahradou nebyla. A nemyslím tim to, že sem studovala při práci a rodině,
to je moje blbost, měla sem se učit tenkrát. Nevim jak která škola, ale mám pocit, že oděvní průmyslovka v Třeboni si dala za úkol, že nám maturu za docházku nedá. Začínalo nás 30 a končilo 7. A to ještě jedna tu maturu neudělala.
V prváku to všechno zkosila matikářka jak smrtka.
Ležela sem v knížkách neustále a dokonce matiku, kterou sem měla na základce hodně nerada, sem od druháku měla za jedna. Ale tloukla sem hlavou do zdi
, že sem se učivu nevěnovala jako malá holka, když sem zjistila, že to i po dvaceti letech jde. Jenže tenkrát holt nebyl čas, čas, čaaaas
!!!!! A taky být JEN vyučenej,nebyla žádná ostuda!!!!! V roce 1984, kdy sem já vycházela základku, tak nás šlo tři čvrtě třídy na učňáky a jedna čtvrtina dětí, šla na střední školu.
Jak si napsal, že v dnešní době udělá maturu každej, tak nebude to spíš tím, že by se měly zpřísnit příjímačky a nebo školám nepřidělovat peníze podle počtu nabranejch žáků? Ono když už se tam totiž dostaneš a celou dobu prolejzáš s odřenejma ušima, maturuješ za čtyři , tak pak už se nikdo neptá, hlavně že máš maturitní vysvědčení, že?
A to, že se děti vztekaj,kvůli státní matuře, se vůbec nedivim.
Mělo by to být jasně nastavený už od nástupu na střední školu. A hlavně by se mělo sjednotit učivo na základních a středních školách , nebo alespoň z těch předmětů, ze kterých ta státní matura bude.
Na každé škole se učí z jiných knížek, pokud vůbec z knížek!!!!
Dcera bude maturovat za rok a z plno předmětů ani knížky nemaj, jen to, co jim učitel okopíruje. Já jako dálkař a po dvaceti letech(takovejch nás byla většina), sem to měla jednoduchý v tom, že jsme všechny od prváku začínaly s dutou hlavou, ale v normálnim prváku, má učitel co dělat, aby tu třídu v prvnim roce sjednotil. A do toho ten učitel ani sám neví, o čem státní matura bude!!!
Nás například škola nabrala s tim, že si musíme vybrat němčinu, nebo angličtinu. Ruština samo ne(nebyl učitel) a přitom jsme byly všechny, jak sem psala Husákovi děti. Jak by jsme pak mohly státně maturovat z jazyka(nám už státní totiž taky hrozila),když máš za tři roky sotva základ? A vlastně ve třeťáku zjistili, že by jsme bez daného počtu odučenejch hodin, ani z jazyka maturovat nemohly. Nejdřív by se teda měl udělat pořádek na školách a v učebnicích a pak může někdo nařizovat jednotnou maturitu. Fakt je dost hustý, když tě učitel stresuje nějakejma dohadama, jak asi to bude a přitom sám nic neví!
kapřík: Tak já mám maturu taky už za sebou a jestli si vzpomínám tak si u nás taky mohli vybrat matematiku jako maturitní předmět.A jazyk byl automaticky,ale pokud bych měla souhlasit se státní maturitou,musela bych mít jistotu, že se všude učí to samý.Ať chceme nebo ne je velikánský rozdíl mezi tím co se učí na gymplu,na technických školách a co na ostatních.Toto srovnání jsem už zažila v prváku,když jsme se ve třídě sešly z různých základek,přitom by jsme měli mít všichni určité znalosti stejné,mě to ale tak nepřišlo.
poulett®pismenkuje.cz: Nu, k matuře se nemohu vyjádřit, ale jedno jsem zjistila. Školství upadá a to je bez debaty. Mam pocit, že si jako vždy češi vzali příklad z USA. Ovšem když zjistíte, jaké vědomosti mají tam, a jaké tady..... Získala jsem pocit, že po revoluci odešli učitele, kteří to brali jako poslání. Tak jak se uvolnilo všechno, tak se uvolnil žel i řád ve školství. Dnes skutečně není problém když se pedagog studentovi znelíbí obvinit ho z čehokoliv - od týrání po sexuální obtěžování. A nikdo nic nezmůže. Prázdnin mají podstatně víc a nároky mám dojem rok od roku také klesají. Není síla, která by je donutila se jakkoliv namáhat. Takže nevím, zda státní maturity jsou zrovna východiskem, ale rozhodně bych hlásla s čistým svědomím pro jakoukoliv změnu, co by do škol trochu vrátila hodnoty normálního lidství a studentům chuť (nebo alepsoň povinnost) se učit, připravovat se nejen na hodiny ale i na život. Takže souhlasím s Lendou - pořádek na školách by měl být prvním krokem. Možná by se pak nemusela řešit ani maturita.
Ale mimochodem s tou češtinou - dneska se mladí domluví běžně několika jazyky, ale mluvit česky - spisovně zapomínají, o písemném projevu ani nemluvě.
romča: Jj, viz Lendino Husákoviii děti (koho co děti, že?) a by jsme (místo bychom nebo bysme)...
Ne, já samo souhlasím s tím, že pořádek ve školách je základ - učebnice jednotný - by měly být samozřejmý jako za té otřesné totality, kde se samozřejmě fasovaly a na konci každého ročníku vracely mladším kolegům, nicméně jsem zase na druhou stranu přesvědčen, že na těch slabších školách budou mít zezačátku nižší koeficienty pro (ne)složení i té státní maturity - to se vždycky dá řešit... Jinak tam problém opravdu nevidím. Není to v rozporu, prostě. Zapracovat se musí na všem naráz. Ale čekat s nějakou změnou až na to, než se ve školství udělá pořádek, to bychom, se obávám, nedočkali nikdy... R.
l.end.a: Se omlouvám za chyby, stydim se , ale ráda se přiučim a pokud chybu najdeš, klidně mě na to upozorni. Sem psala, že na základce sem až takovej zázrak nebyla.... a na střední jsme se víc věnovali mé oblíbené literatuře
,
A to, že jsou na děti kladeny menší nároky bych taky tak neviděla. Řekla bych, že spíš větší, například na základní škole dva jazyky, ale nakonec nebudou pořádně umět ani jeden. Nemá každej na to vlohy, měla by být možnost mezi jazykem a jiným možným předmětem. Nebo mě zarazilo, že se dcera na základní škole v přírodopise učila i latinské názvy u složení buňky. Není to zbytečné? Nám stačilo, že jsme věděli, že buňka má obal, jádro a buněčnou stěnu a oni měli asi 7 latinských názvů, které se horko těžko naučili jen pro tu chvíli, kdy se mělo zkoušet. To by snad mělo být až na nějaké specializované škole. No prostě budou se učit všechno a v hlavě jim nezbude nic!!!! Základka je snad od toho, aby naučila základy, které se pak mohou rozvíjet dál na střední škole.
l.end.a: Jo Romčo prosím pošli mi tu matiku, jen tak pro zajímavost bych se podívala.
romča: To omlouvat se nemusíš... Ale Tvůj přístup je fajn.
S tou latinou souhlas - to je konina - ale spíš bych řek, že to je problém toho kterého kantora, dost pochybuju o tom, že cosi jako jednotné osnovy se vůbec eště v dnešním bordelu dělá - a pokud ano, tak se určo nedodržuje!
S těmi jazyky ale fakt nesouhlasím. My měli už za totáče 2 jazyky na střední, není na škodu, pokud s tím začnou o 4 roky dřív. To se jim nikdy neztratí. Cizí jazyky jsou základ prosazení se v životě. Naopak ty jiný předměty dost často pak v praxi už opravdu neuplatníš. R.
poulett®pismenkuje.cz: No, názorně vidíš, jak čeština upadá - moje gramatika nebyla nikdy skvělá.
Jak říkám, neposuzuji maturity. Pokud to má vést k tomu aby se alespoň trochu školství změnilo.... ještě že jsem ze školy XX let.
švadlenka: Já bych na to, s dovolením, koukla z té druhé strany, asice praktické. Jsou vyjímky, kterým maturita při dětech něco dá a pomůže v kariéře, ale když vidím zástupy absolventů nejzbytečnější střední školy, a to obchodní akademie, na úřadech práce, kde se ty holky dostanou jedině na tři měsíce na post vařičky kafe, rovnačky papírů a pokud nepodrží, tak jsou po zkušební obě odejity, tak je mi velmi smutno. To samý kluci. Absolvent,co je dva roky bez zaměstnání se po dalším roce dostane ne psychiatrii. A z druhé strany má sousedka za manžela instalatéra. Sama nedělá, protože nemusí, chodí ověšená zlatem a jezdí na dovolenou do Emirátů. Nestydí se za svého instalatéra a nevyměnila by ho za žádného akademika ani omylem. Nemá to nic společného s tím, jestli maturity státní, nebo koupený, spíš s tím, do jaké míry jsou maturity zbytečné a odvádí mladé lidi od potřebných profesí, které by je bavili mnohem víc a našli by se v nich, jen kdyby nebyly společensky zneuznané.
romča: Podepisuju. Doslova. Ale měnit realitu bude asi těžký. Na VŠ úrovni je to zase to samý s magisterským diplomem z práv. Taky úplně na UH, poňáč nemůže být víc právníků než klientů Njn, Všechna sláva polní tráva... R.
svadlenka: Ale neříkej mi, že jsou ty mladý lidi tak blbý, že jim to ( možná ne hned, ale přeci jen včas) nedojde? Dřív to bylo strašně těžky, vybrat si zaměstnání (vzdělání), protože si ho člověk vybíral s vidinou toho, že mu zůstane na celý život a těžko ho bude mněnit. Dneska je to uplně obráceně. Jim je uplně fuk, co budou v životě DĚLAT a to dělat zdúrazňuju, protože dělat nechce nikdo. Ještě tak vydělávat. Jedno kde, jedno co umím a znám- pojedu do Ameriky nebo jinam, kde na mě čekají, až tam budu s diplomem mýt toalety a nechat si nadávat od rozmazlených mininěmců. Vždyť to musí každýho jen trochu inteligentního člověka dohnat k těžky depce. Měli by je hlavně ve škole naučit najít si v životě cíl, co je bude naplňovat a vnitřně neničit. A pak už je druhořadý, jestli k tomu potřebuje maturitu a jakou. Protože pokud dělám obor, který mě baví a mám na to, tak se nemusím bát, kdo mě z čeho bude zkoušet. Budu se tím živit, tak to prostě umím a není co řešit.
aisha: Romí, já jsem teď z toho, kdy by už měli být za nás státní maturity rozběhlé, tak mi příjde, že by se dělat neměly a to z jednoho jediného důvodu, že se ztratí odbornost škol. Co je to za nápady, že my, jako OA budeme mít stejné maturity jako nějaký učnák? A oni to chtějí vyřešit tím, že nám dají akorát ekonomiku a učnáku zase jejich předmět.
romča: To je jistě zajímavý argument, má ale svá ale... a ve finále ale jde stejně hlavně o to, abyste nějaké znalosti měli. Takže nepiš, že maturity by měliii být rozběhlé...
Ale vážně. Ony ještě nějaké učňáky vůbec existují? Já myslel, že už je tenhle režim stih zlikvidovat všechny - snad kromě výnosných oborů, kde ale si musej vystudovat tu maturitní nástavbu, načež tam už by taky něco umět měli. A trvá jim to dýl než středoškolákům. Prostě jak bys řešila to, aby maturita nebyla jen cár papíru jako (povětšinou) dnes? To, že ty se k matuře prodřeš (natožpak gymnazisté) a na nějakém tom zbylém učňáku ji někdo dostane skoro zadarmo, to Ti přijde spravedlivější?! R.
aisha: No učnáky existují s tím, že si tu nástavbu dělat nemusíš.. No maturita už je a asi navždy bude jenom cár, protože v dnešní době, je maturita už tak jistá pro další vzdělání, že Tě bez ní už ani na VŠ nevezmou. Tím spíš, že ti lidé na učnácích radši skončí v dnešní době s výučním listem a půjdou si hledat zaměstnání, než aby se dál dřeli.
l.end.a: Pokud vím Aisho, tak učňáky nedělaj maturitu, ale učňovskou zkoušku a Obchodní akademie, je podle mě stejná příprava na zaměstnání, jako Odborná škola s maturitou, kterou nejspíš myslíš, dokonce je také na čtyři roky, jako ta OA. Máte tam odborné předměty, jako na té odborné škole,jen jiného zaměření, tak bych až tak nezdůrazňovala ten NĚJAKÝ UČŇÁK. A dokonce na odborné škole s maturitou je i psaní na stroji(pro holky), účetnictví, ekonomika, počítače. Vy se tam asi těžko učíte základy předmětů z těch jiných odb. škol. Promiň, ale ten nějaký učňák mi hodně hýbl žlučí.
aisha: Tak v tomto ohledu se omlouvám, já jsem z takových řad teenagerů, kteří vidí vysoký rozdíl mezi OA a odbornými školami, které nazýváme "učiliště". A myslím, že se to dá posoudit i na známkování, ikdyž to je také na každém pedagogovi. Jsem z učitelské rodiny, takže moji rodiče na téma státní maturity, mají oba dva odlišné názory. Na odborných učilištích se podle mě k maturitě propracují snáž, než na OA, kde lidé prostě známku zadarmo nedostanou.
l.end.a: Já už to napsala výš, ale klidně to zvopáknu - asi sem měla tu smůlu,že sem byla nucena si dodělat dálkově nástavbu na takové odborné škole, kde nám tu známku zadarmo opravdu nedali. A docela bych to i někdy brala,
romča: No tím spíš si ale myslím, že by ty státní matury jednotné nebyly od věci A to, že mají rodiče odlišný názor, je docela dobrej fór... v jedný rodině. Nebylo by od věci zjistit jejich pro a proti a dát si to pak na svý fórum, co Ty na to? Ať se diskuse přenese tam - měla bys to jako dobrej rozjezdovej článek...
Jinak díky oběma dámám za osvětlení, já netušil, žes myslela odborný školy. Ale je fakt, že určitej rozdíl mezi OA a odbornými školami ostatními obecně bude. Asi takovej jako mezi dobrejma gymplama a akádama... R.
aisha: To je dobrý, nebudu rodičovstvo zatahovat do něčeho, čemu oni říkají ztráta času. Tak jsem ráda,že jsem se zapojila a jinak zůstanu pouze u svých článků
romča: Jak pouze u svých článků? Doufám, že mi sem teď do diskusí budeš přispívat častějš, když už máš čemu dělat reklamu? Jsi vždy vítána! A to zas, jak by řekla Móňa... R.
pepa: dobrý den, jsem čerstvý maturant střední odborné školy v Brně. Asi měsíc před maturitou si naše škola pozvala Cermat, aby podle našich výsledků mohla být zvolena obtížnost státních maturit. Do naší školy dojel asi s půlhodinovým zpožděním člověk z Cermatu, kterej se omlouval na kolonu aut v Brně.. když už teda dojel a povytahoval všechny listiny, tak si nás vyfotil, aby měl důkaz, že u nás vůbec byl.. no a pak teda začal rozdávat příslušné testy.. slohovka z českého jazyka a test z angličtiny.. během průběhu testu nám několikrát změnil údaje o času testu a dokonce i zadání slohovky.. s omluvou, že on vůbec neví co vlastně dovezl, že je to všechno zabalené a on to vidí vlastně až teď při vybalení... no tak to už i naši učitelé začli kroutit hlavou.. jestli todle má být ukázka připravenosti státních maturit, tak příští rok se máme na co těšit! (jsem rád, že mám už maturitu za sebou!)
romča: Máte recht - to halt je ten náš úžasný demokratický systém, do kterého ti, kterých se to týká, nemají co mluvit... R.