Blogy Blbne.cz a Svetu.cz budou k 16.08.2025 zrušeny. Díky AI a blokování reklamy nevydělají ani na doménu natož na server. :(
Upřímně? Dost jsem se o nový český muzikál Mona Lisa bál. Naštěstí zbytečně. Mona je stejně dokonalým překvapením, jakým pro mne před více než devíti lety, kdy jsem ji poznal, byla jiná Mona, a sice Monika Absolonová...
Monika vylosovala výherkyni zájezdu na popremiérové děkovačce, kterou moderovala Smrt, ten večer civilní Kristinka Bastienová
A aby se to nepletlo, právě Mona Absolona jednu ze tří Mon Lis brilantně ztvárňuje. Kdysi kolegové z vedení ABSfans teamu připravili 2DVD domácí sestřih Moniných TV výstupů, který futuristicky velmi vtipně opatřili kopií známého obrazu Mony Lisy a u jména Mona Absolona měli právě škrtnuto ještě doplněné Lisa. Dnes už Lisu škrtat nemusejí. Přibyla v biografii čítající už tak široký repertoár Moniných rolí a je to jedna ze tří nejlepších rolí, které Mona na divadle dosud hrála. Hned po Kleopatře a Lorraine v Draculovi, které jsou Moninými srdečními party. Mona Lisa jí sedne úplně stejně skvěle, její kreace po smrti dítěte je stejně (ba možná ještě víc) emotivně prožitá - jako ve finále prvního dějství na Kleo.
Ale Mona Lisa není jen Monika Absolonová. Stejně famózní je Dasha, pěvecky naprosto srovnatelná, snad jen v herecké složce by jí občas slušelo trochu víc přitlačit na pilu - alespoň tak, jak to dává v titulní roli Carmen, kde jí nelze vytknout zhola nic! A třetí Lisa Marta Jandová? Ještě jsem ji neviděl, ale i z několika ukázek mohu potvrdit, že se do toho brzy jistě dostane natolik, aby byla oběma výše zmíněným dámám plnohodnotnou alternantkou. Vždyť v Německu patří k uznávaným zpěvačkám, tak na to bezpochyby má. A dokazuje to i v roli Lisiny sestry.
Čímž se přesouváme pozvolna k dalším partům. Právě v roli Margherity, Lisiny sestry, exceluje Zdenička Trvalcová, jejíž opilecké scény jsou tím nejlepším, co jsem od ní na divadle viděl (a že už jsem toho viděl dost a vždy na velmi vysoké úrovni). Už se proto těším i na třetí alternaci, talentovanou studentku Ježkárny Markétu Procházkovou, jejíž divadelní univerzálnost je proslulá už v začátcích její kariéry, které teprve zažívá...
Dáma české pop music se vrátila do muzikálu
Šperkem mezi dámskými rolemi je role matky Lisy a Margherity. Helena Vondráčková tady utekla svým kolegyním (jakkoli i ony si zaslouží pochvalu) o pověstný parník a potvrdila, že její odchod z muzikálu po Bídnících (několik exkluzivních repríz v Cats to bohužel nemohlo dohnat) byl pro tento žánr nebetyčnou škodou. Jestliže paní Helena nazvala na svém vánočním koncertu v Lucerně Moniku ABS královnou muzikálu (a nutno podotknout, že oprávněně), pak Helena je bohyní! A to bez jakékoli nadsázky.
Síla jejího hlasu i kultivované herectví patří k tomu nejlepšímu, co jsem za osm let s muzikálem (při více než padesátce shlédnutých titulů a dobře 150 a 200 návštěvách celkem) měl možnost zaznamenat. Stejně jako nikdy nezapomenu na herecké kreace Ivety Bartošové v roli Johanky z Arku, na Edith Piaf Radku Fišarovou či na Jekylla a Hydea Mariána Vojtka (o tom nejlepším z repertoáru Mony ABS už řeč byla), tak stejně tak budu vždy kroutit hlavou nad elegancí Cateriny de Gherardini v podaní madamme Heleny!
Leonardo Marián Vojtko přemýšlí o smrti. A nechybí u toho Smrt(ka) Glorča Fricová
Opomenout nelze ani taneční roli Smrti, v níž jsem viděl Kristinu Bastienovou a Glorii Fricovou a obě předvádí na jevišti doslova akrobatické kousky, Kristínka navíc uchvacuje svou obličejovou mimikou i nahraným chladivým smíchem té, která si pro nás všechny dříve či později nezapomene přijít... Mimochodem úvodní přivítání v divadle, které tentokrát obstarala právě Smrt v Kristinčině podání, je samo o sobě zážitkem na celý zbytek večera, a to ještě nezazní ani první tóny úchvatného hudebního díla.
A pánové? Komentovat Bohouše Josefa, jenž si napsal Leonarda da Vinciho na tělo, nemá smysl - je výborný, velmi solidní je i Marián Vojtko, jemuž to s plnovousem ohromně sluší, a samé superlativy slyším i na Petra Muka. Naprosto s přehledem zvládají Giuliana dé Medici Petr Kolář a překvapivě i Tomáš Beroun, skvělým zloduchem Alfonsem je Jan Maxián (po Mariánovi další "objev", který největší muzikálové dvojprodukci v Praze snesla dobrá víla Monika ABS) a dokonale dává part Rafaela Santiho Tomáš Savka. Pro mě zatím jasná pánská jednička Mony Lisy. Rafael má perfektní písničky i úžasně aktuální a pravdivé texty v činoherních pasážích, konečně zkrátka pořádná role pro tohohle talentovaného chlapíka, mimochodem přítele Markéty Procházkové.
Pan režisér a choreograf Libor Vaculík poděkoval umělcům i publiku poté, co na popremiérové děkovačce dostal od castu malého Fénixe s typickou Vaculíkovskou kšiltovkou
Absolutně nejvíc mě ale uchvátila (vedle tradičně skvělých kostýmů Romana Šolce) pohyblivá scéna Martina Černého, která se fakt ani na chvíli nezastaví a mění se s každou další minutou k nepoznání. Na poměry nevelkého jeviště DB vymyšleno naprosto geniálně!
No comment, pane producente, já taky ne!
Když k tomu připočtu let Fénixe, velmi důstojné texty Lou Fanánka Hagena a mj. režiséra Libora Vaculíka (za asistence Oldřicha Lichtenberga, na jehož podíl na námětu nezapomeňme), pak si mohu ukroutit hlavu nad jedním slovem dokonalým dílem. Slyšel jsem sice, že je to příliš dlouhé (snad i proto se Mona Lisa, která na generálkách a premiérách trvala až 3 h. a 20 min. včetně pauzy, ale na 1. repríze už jen čisté 3 h., má zkracovat), ale ani jednou mi to nepřišlo. Uteklo to - díky své komplexní náplni - neuvěřitelně rychle. Prostě, dámy a pánové, grazia, grazia, grazia!
FOTO - Martin J. Polák